Tegnapelőtt megjelent, tegnap kipróbáltuk, ma pedig megírom, hogy mik a tapasztalatok. Megy ez, mint a kígyótérről lövés!
A macska rúgja meg, idén csak megcsinálja ez a fránya EA! Emlékszem tavaly ilyenkor, amikor a FIFA 15 demójában próbáltam koplárovicsbélásan bepuszilni a labdát az üres kapuba, még pesszimistán álltam az akkori aktuális részhez, mivel az addigi tapasztalatok alapján évről-évre csak ráncfelvarrást kaptunk igazi újítások helyett. Félreértés ne essék, a FIFA 16 esetében sem fogunk hihetetlen változtatásokat tapasztalni (a női csapatok megjelenésén kívül), de a demóból leszűrhető apró kiegészítések, fejlesztések pont megfelelő arányban adnak hozzá a játékélményhez. A tovább után tabuk nélkül folytatom.
Először is a legfontosabb: nincs rudigól, illetve kevésbé tapasztaltunk érmefeldobást. Most persze joggal kérdezhetitek, hogy mi az a rudigól, meg érmefeldobás. Máris mondom. A rudigól olyan mázli/szerencse gól, ami a játék fizikájának hibájából, téves programozásából ered. A non plus ultra rudigól pl. az volt pár éve, amikor haverom tizenegyest rúgott nekem, én kivédtem, majd miután a labda kipattogott az alapvonalon túlra, neki be volt írva egy gól, én meg középkezdéssel jöttem. Szóval ilyen jellegű felfoghatatlan dolgokra tessék gondolni, amikor valaki rudigólt kiált. Ehhez hasonlót a 16-ban (eddig!) nem tapasztaltunk, bár volt egy meleg helyzet, amikor a kapust és a védőt egyszerre akadályozta egy támadó játékos, a labda pedig veszélyesen pattogott ide-oda az összefonódó testek között a tizenhatoson belül, de végül egy közös tanyálással megoldódott a dolog. Itt már az összefonódás után, de még az esés előtt láthatóak a jelenet főszereplőnői:
Érmefeldobás: ez nem saját, hanem egy kollégám elmélete, amit sokáig nem fogadtam el, de a FIFA 14 és 15 meggyőzött. Az elmélet lényege, hogy a játék egy meccs előtt feldobja a pénzérmét, hogy na most ez a csapat fog nyerni. És ha Te a másik csapattal vagy, bele is dögölhetsz, akkor sem tudsz győzni. Hiába támadod végig a meccset, lövöldözöl milliószor kapura, (majdnem) mindent kivéd a kapus, vagy kapufa, vagy mellé, fölé, stb. A végén az ellenfél nyer, akár úgy, hogy egyetlen támadása volt végig, vagy ami még jobb (és hirtelen kontrollerhalált okozhat), ha a 90. percben kapsz egy rudigólt. Sőt, ez a rohadék program van, hogy trükközik is, és abba a hitbe ringat, hogy nyerhetsz: 89 percig vezetsz 1:0-ra, majd pár pillanat múlva buktad a meccset 1:2-re, mondanom sem kell, rudigólok miatt. A lényeg, hogy egyelőre ilyesmit nem tapasztaltunk, és ez bizakodásra adhat okot, de erről csak akkor tudunk majd biztosat, ha már lenyomtunk egy-két online szezont a végleges változatban.
További változások az előző részhez képest: mintha simább, folyamatosabb lenne a mozgás, és így maga a játékmenet is. A mozdulatok valósághűebbek, aminek köszönhetően pl. könnyebb elkapni egy passzt, mint eddig. Ilyen közbelépés sokkal többször sikerült, mint a FIFA 15-ben, egész egyszerűen azért, mert látod, hogy reálisan hova érkezik a labda, és időben tudsz reagálni rá. Ez mindenképp plusz pont a fejlesztőknek, ahogy a játékbeli „FIFA trainer” bevezetése is. Ez nem más, mint egy tippeket adó okosság, ami meccs közben mondja, pontosabban mutatja meg a tutit. Miután bekapcsoljuk, egy kör jelenik meg az aktuálisan irányított játékosunk körül, amiben látjuk a pontos célzási irányt, passz- és lövéserősséget, valamint azokat a rendelkezésünkre álló lehetőségeket, amikkel beavatkozhatunk a játékba. Ja igen, és ezeket a tanácsokat ráadásul 6 tudásszinten keresztül élvezhetjük, szóval kezdőtől profiig mindenki profitálhat belőle. Emberi ellenféllel szemben persze ez a funkció mit sem ér élőben, sőt még zavaró is, de a gép elleni meccseken remekül begyakorolhatunk vele egy-két figurát, amit aztán a haverok ellen is ellőhetünk.
Így elsőre blikkre egyébként úgy tűnik, mintha a grafika is javult volna valamicskét, bár valljuk be, ez nem sokat számít, hiszen úgyis a meccs a lényeg. De komolyan, ki az, aki nem nyomogatja eszeveszett módon a skippelő gombokat, hogy minél előbb folytatódhasson a vérre menő küzdelem? Na ugye. Apróbb ráncfelvarrás rovatunkból: a sporik most már felfújják a szabadrúgásokhoz a labda és a sorfal helyét. Ennek gyakorlati haszna nincs, de a hangulaton kétség kívül sokat dob. Az viszont már más kérdés, hogy a női meccseken a női bírók farzsebéből kikandikáló henger alakú kis tubus kiben-milyen asszociációs láncolatot indít el, de hát rossz az, aki rosszra gondol… No és ezzel el is érkeztünk a FIFA 16 egyik leginkább hangoztatott újításához, a női csapatokhoz!
Röviden? Vannak, lehet velük játszani, nem rosszak. Hosszabban? Játékélménybeli különbséget nem fedeztünk fel köztük és a férfi csapatok között, csak egyvalamit: amikor női csapatokkal játszottunk, felfigyeltünk egy nagyon-nagyon idegesítő apró sikkantás/zombicsirke-hörgés hangeffektre, ami szabályos időközönként megszólalt. Hogy ez a játékosoktól, a szurkolóktól, vagy a vezetőedzők felől érkezett-e, nem tudtuk megfejteni, de hogy az őrületbe kergetett minket, az hétszentség. Remélem, hogy csak félrehallottuk, és a szomszédnak volt jó estéje… De ha mégsem, akkor ez problémás lesz, mert tényleg veszettül idegesítő tud lenni. Ja igen, és a kontroller már nem csak kapufánál és parahelyzetnél rezeg, hanem egy-egy nagyobb ütközésnél is. Aminek persze gyakorlati haszna szintén nulla, de hangulatfokozóként egynek elmegy.
Egy szó mint száz, bizakodóan tekintek a FIFA 16 elé, csak azok a mocskos rudigólok és érmefeldobások maradjanak ki a végleges változatból is. Megjelenés szept. 24-én, addig is nyúzzátok a demót, ami minden platformra* elérhető. A demót egyébként PC-n, vezetéknélküli Xbox 360 kontrollerekkel próbáltuk ki egy jóbarátommal, akinek ezúton is köszönöm a közreműködést. Kössz BöriBáró!