A nevem Brand, James Brand

2015. november 07. - coldface

james-bond-heineken-daniel-craig-p1.jpg

Mi történik azzal a filmmel, ami sokkal inkább reklámként, mint művészi alkotásként funkcionál? Pont az mint a Spectre-rel, ami a legtöbb kritikus szerint a Bond frencsájzhoz egyébként jól illő, ám futószalagon legyártott tucattermék lett.

A magyar filmes újságírókról nehéz lenne azt állítani, hogy kritikusan állnak hozzá a frissen megjelenő alkotásokhoz. A premier előtti vetítések, sajtóutak, exkluzív interjúk, háttérbeszélgetések és hasonló PR trükkök általában megteszik a hatásukat, hiszen az A+ kategóriás (büdzsével készülő) filmek rendszerint "zseniálisra" sikerülnek "melyeket mindenképpen látnunk kell".

Valami azonban most nem jött össze, hiszen még a késre kenhető kritikusok sem rosáltak be a nagy névtől. Valószínűleg azért, mert ők is felismerték, hogy valójában csak egy iszonyat hosszú reklámot kap az, aki kicsengeti a kétezer forintot a kasszáknál.

Az Indexen "Az új James Bond-film a világ legdrágább reklámfilmje lett" címmel jelent meg kritika, azonban a cikk sajnos nem a reklámipar és a James Bond filmek összefonódásáról szólt, hanem csupán arról, hogy mennyire béna lett az új Bond mozi.

Azoktól, akiket a film története érdekel én most búcsút is veszek. Ez a cikk azoknak szól, akiket az izgat, hogy miképp funkcionálnak általánosságban a Bond filmek, akkor amikor termékeket kell eladni.

Rázva, nem keverve

Talán az alcímben olvasható Bond idézet a legjobb példája annak, ahogy a széria mennyire a pénzcsinálásról szól, nem pedig a karakterekről, a történetmesélésről, vagy egyéb hasonló finomságokról. Hiába a "rázva, nem keverve" idézet a főszereplőhöz köthető egyik klasszikus motívum, volt az a pénz, amiért a készítők hajlandóak voltak megválni tőle. Rossz nyelvek szerint a Heineken 45 millió dollárt (13 milliárd forintot) tett le azért, hogy a főszereplő a Skyfall-ban már inkább sörös fickó legyen. A keményvonalas rajongók persze falnak mentek az ötlettől, de a Bond brand még ezt is kibírta. Azóta pedig ömlenek ránk a Daniel Craig-es Heineken reklámok, mint például ez is:

Oké, oké, de minden filmben van termékelhelyezés nemde? - tehetnéd fel a kérdést, amire én azt válaszolnám, hogy: Nagyon sokban valóban előfordul, de van a product placement-nek még egy elviselhető szintje, és van a gátlások nélküli obszcén márkajel mutogatás, mint a Bond filmekben. Ha nem hiszed el nekem, hogy mennyire központi eleme a cross-branding a szériának, akkor arra kérlek, üsd be a böngésződbe, hogy 007.com. Érdekes dolgot fogsz tapasztalni, ugyanis az oldal menüsávjában külön helyet érdemeltek a partnerek, így a film iránt érdeklődő elveszett fogyasztó azonnal megtudhatja, milyen márkákat kell vásárolnia, ha szeretne olyan vagány lenni és annyi csajt megfektetni mint az öreg James. Óra, öltöny, autó, pia vonalon Bond ízlése az aktuális etalon!

007web.png

A filmben szereplő márkáknak olyan szinten kell rezonálni a karakter minőségi elvárásaival, hogy van ami már nem kerülhet a főhősünk kezébe, a világ összes pénzéért sem. Ezt nem ironikusan mondom, a Sony (ami egyébként a franchise tulajdonosa!) és a Samsung is így járt, ugyanis a készítők szerint az android szar, és Bond soha nem használná! De ennek az elvnek köszönhetően kerülnek be olyan klasszikus párbeszédek is a filmekbe, mint például a Casino Royal egyik legkínosabb részlete:

Vesper: Ez egy Rolex?
James: Omega.
Vesper: Gyönyörű.

A történetet elképesztő módon befolyásoló dialógusra természetesen azért volt szükség, mert az Omegánál megkutatták, hogy hiába szuszakolják rá milliókért kétévente Bond csuklójára az órát, a drága közönség rendszerint úgy emlékszik, hogy a mesterkém Rolexben feszít.

De milyen márkák ütik meg Bond ingerküszöbét, és ami még fontosabb, miért?

A jelenség teljes megértéséhez egészen Ian Fleminghez, a hőst életre keltő könyvek szerzőjéhez kell visszaugranunk. Fleming írói stílusának egyik legfőbb ismertetőjele, hogy minden olyan dologról, amit Bond elfogyasztott, felvett, vagy használt, rendkívüli részletességgel írt. Ennek köszönhető, hogy az italok, ételek és ruhák melyekkel Bond kapcsolatba kerül, a luxus életmód kifejezésére tökéletesen alkalmasak, a filmekben és a könyvekben is egyaránt. Ez természetesen a filmek készítőinek és a reklámozóknak is egy ideális állapot, hiszen a gondozott márkákat a Bond karakterrel összekötve remek asszociációkat lehet a vásárlók fejében elültetni, ami az év végi mérlegekben alaposan nyomot is hagy.

Ezzel persze az is együtt jár, hogyha a Bond filmekből kivennénk a márkákat, valójában egy eléggé fontos részét veszítené el a franchise. Jamesnek ugyanis mindenből a "legjobb" jár, hiszen miért elégednél meg kevesebbel, ha az sem biztos, hogy túléled a holnapot?

 

Márkátlanítás

A márkátlanítást a film legjobban mégiscsak a bevételi oldalon sínylené meg. Az utóbbi években túlburjánzó termékelhelyezések és keresztpromóciók ugyanis jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy a Bond filmek rendszerint kasszasikernek számítsanak világszerte.

Miért? Egyrészt azért, mert a gyártási költségek jelentős része már a premier előtt beszedhető, így a film elkészítése kevésbé kockázatos. Másrészt, mert a szériával együttműködő (megfelelően sokat tejelő) partnerek elárasztják a világot olyan reklámokkal, melyekben a termékeik James Bond mellett jelennek meg. Így nem csupán azt tudjuk meg a plakátokról, hogy melyik a megfelelő óra számunkra, vagy milyen sört iszik egy igazi férfi, hanem arra is emlékeztetnek minket, hogy hamarosan új James Bond film érkezik.

Ez a sok-sok hirdetés olyan buzz-t generál a film körül, amiről aztán az újságok is "kénytelenek" írni, így hamarosan a reklám reklámja lesz a téma. Ennek az öngerjesztő folyamatnak köszönhetően olvashatunk a rengeteg (egyébként teljesen érdektelen) cikket arról, hogy milyen reklámok jelennek meg, vagy éppen nem jelennek meg az új James Bond filmmel kapcsolatban.  

Úgy gondolom magától értetődő, hogy a pénztáraknál részben az imént leírt jelenségnek köszönhető a széria sikere.

Akkor mi legyen?

giphy.gif

Tűnjön el a product placement a mozikból? Be kell látnunk, hogy ez lehetetlen. Ugyan a Bond filmek jól szerepelnek a kasszáknál, azonban világszerte jellemző, hogy termékelhelyezések nélkül nagyon nehezen készülnek el a jó minőségű, drága gyártási költséggel készülő filmek. Egyes iparági szakértők szerint a Spectre a termékelhelyezések nélkül el sem készülhetett volna, ami elég nagy lódításnak tűnik, tekintettel arra, hogy a Skyfall 200 millió dollár befektetéssel végül 1,1 milliárd dollárt hozott vissza a stúdiónak.

Verdikt

Hétköznapi filmrajongóként én két dolgot várok el:

1. Hogy ne a termékelhelyezés dominálja a filmet!
2. A film legyen jó!

Az imént kitárgyalt tendencia a jövőben minden bizonnyal folytatódik. Hollywoodban, de már a könyviparban is az olyan művek elkészítésébe fektetnek be a kiadók/stúdiók, melyekben elég hely van a termékelhelyezéseknek, így biztosan nem buknak akkorát azok megvalósításával.

 

Ez érthető is, azonban nekem mint filmre jegyet váltó fogyasztónak nem biztos,
hogy imponál, ha már azért is fizetnem kell, hogy reklámokat nézzek.

A bejegyzés trackback címe:

https://mediashock.blog.hu/api/trackback/id/tr258057354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fingerbangs 2015.11.09. 01:27:29

"Ennek az öngerjesztő folyamatnak köszönhetően olvashatunk rengeteg (egyébként teljesen érdektelen) cikket arról, hogy milyen reklámok jelennek meg, vagy éppen nem jelennek meg az új James Bond filmmel kapcsolatban. "

ez a cikk is egy volt
köszönjük

Void Bunkoid 2015.11.09. 09:02:21

"késre kenhető kritikusok"

Öcsém, félrehallott/értelmezett közmondások, proverbiális kifejezések terén lassan kezdesz felzárkózni az édenhotel/valóvilág szereplőgárdához.

Idevágó idézetem (Vissza a jövőbe 2):

"...<paff> Kopjon le, te idióta! Csináljon úgy, mint a festék, és kopjon le! Mindenki hülyének fog tartani, ha rosszul mondod!"

sas70 2015.11.09. 13:17:18

A Bond-filmek szarok, de ez a Heineken reklám kurva jó!