MediaShock

15 éves minden idők egyik legjobb játéka!

2017. szeptember 06. - MastigiasHU

mafia.jpg

2002. szeptember 6.: Európában is megjelenik a Mafia című alkotás PC-re, a cseh Illusion Softworks munkájának gyümölcseként. A játék a 30-as, 40-es évek világába kalauzol el minket, ahol az egyik pillanatban még egyszerű taxisofőrként furikázzuk a kuncsaftokat A-ból B-be, nem sokkal később viszont már élet-halál harcot vívunk egy rivális banda tagjaival, hogy aztán... no de ne rohanjunk ennyire előre, inkább áradozok egy sort a tovább mögött, miért tartom a Mafia első részét minden idők egyik legjobb játékának.

Talán mindenki életében vannak olyan meghatározó játékok, amik annyira megérintik, hogy sosem feledi őket. Nekem ilyen volt a BioShock első része, a Jedi Knight II, és természetesen a Mafia.

Mintha egy másik világba léptem volna, amint elindítottam a játékot: a zseniális menü zene, majd a látvány, a sztori, a játékmenet, és maga a nagybetűs HANGULAT. Mert ha valamiben, akkor hangulatban igazán odatették magukat a cseh fejlesztők: a korabeli járművek, tájak, épületek, fegyverek, ruhák és muzsikák együttesen olyan atmoszférát teremtettek, ami teljesen magába szippantott.

Tommy, Paulie, Frank és Don Salieri jócskán a szívemhez nőttek, élő-lélegző karakterek voltak ők, akikért lehetett izgulni, akikkel együtt lehetett érezni. A küldetések nem egy kaptafára voltak felhúzva, szinte mindegyikben volt valami kis csavar, kis fűszer, ami feldobta az amúgy sem unalmas vezetést/akciózást.

Egy játék, amiben a rendőrök figyelik a gyorshajtást, és a piros lámpán való áthaladást? Ne már! Imádtam az ilyen és ehhez hasonló megoldásokat, egy-egy nehezebb küldetés vége felé a torkomban dobogott a szívem, nehogy pont a vége előtt akadjanak rám a zsaruk, mert abból baj lesz... és tényleg az lett!

Emlékszem - dehogy emlékszem, csak visszakerestem az e-mailek között - 2009-ben hirdetett a GameStar egy cikkírói pályázatot, én pedig az Illusion Softworks mesterművéről értekeztem pár oldalon. Sajnos akkor még nem kerültem be a csapatba - így visszaolvasva a tesztet mondjuk nem is csoda... Mindenesetre előbányásztam az internet sötét bugyraiból, akit esetleg érdekel, itt találja.

A Mafia-t aztán 2010-ben a Mafia II követte, ami élvezetes, de rövid volt (a csaj is ezt mondta), majd 2016-ban a Mafia III, ami már teljesen más játék volt, mint elődjei. Lényeg a lényeg, aki mostanság venné elő az első részt, annak ajánlott ellátogatnia erre az oldalra, ahol rengeteg régi játékhoz található 16:9-es mod - én épp a Max Payne 2-t nyúzom, de ha végeztem vele, az ünnepelt lesz a következő.

Boldog születésnapot, Mafia!

happy_birthday_load.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://mediashock.blog.hu/api/trackback/id/tr912807394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hambig 2017.09.07. 13:54:11

Valóban túlzás lenne ez a jelző erre a játékra , de tény, hogy jól kimunkált részletgazdag és valóban hangulatos darab. Nagy volt a szórás a pályák között, pl. az autóverseny, vagy a benzinkútról induló üldözés elképesztő nehéz volt. Nem tudom elmondani, hogy hányszor kellett nekifutni és érzésem szerint nem velem volt a probléma.

reeingre 2017.09.07. 15:01:31

@hambig: Az autóverseny nem volt nehéz, ha rendes mafiózóhoz illően csalt az ember. A pálya kb. harmadánál volt egy út, amin keresztül majdnem a célegyenesbe lehetett jutni, levágva így a pálya kétharmadát. :)

különvélemény 2017.09.07. 18:25:58

Különleges hangulata van az biztos.
Az egyetlen ilyen jellegű játék, ahol nem bántam, hogy a város másik végébe kell autózni, mert menet közben is élveztem a zenét, meg a látványt.

fidesz maszop dk egykutya 2017.09.08. 10:39:29

@reeingre: az autóverseny csalás nélkül sem volt nehéz, csak elsőre. Azóta éves kihagyás után is simán elsőre nyerek.
süti beállítások módosítása